Over ons

Rumour around the brand

Koolhoven & Partners is een journalistiek communicatiebureau. Nieuws maken is ons vak. De media vormen ons speelveld. Klanten van Koolhoven & Partners willen in het nieuws komen of er juist uitblijven. Hoe kom ik op de voorpagina? Of, als ik dat niet wil, hoe kan ik de schade beperken?

Nieuws maken is een kunst. Een creatief vak. Het vereist een groot journalistiek instinct, een fijnmazig netwerk en het vraagt om een grote kennis van het Nederlandse medialandschap, dat zeer sterk in beweging is. Koolhoven & Partners denkt mee met de klant, adviseert, en voert uit. Van creatief idee via journalistiek concept naar concrete actie. Of dat nu voor print is, RTV of digitaal. Het maken van ‘rumour around the brand’, of die juist zoveel mogelijk voorkomen. Het zo goed mogelijk positioneren van de ondernemer of de onderneming in de media.

Een bekend gezegde in de journalistiek is: your bad news, is our headline. Koolhoven & Partners ziet het als haar opdracht om dit gezegde voor haar klanten vooraf te kantelen in: your good news, is their headline.  


Coca Cola

Nieuws maken kun je een beetje vergelijken met het produceren van Coca Cola. Door aan de cocktail van ingrediënten een paar unieke, nieuwswaardige, elementen toe te voegen, maak je het verschil tussen een slappe kleurloze limonade of een sensationele zwarte toverdrank waarover de hele wereld spreekt en die de hele wereld kent. Nieuws maken is vooral een creatief proces.

Maar net zoals John Pemberton, de bedenker van het originele Coca Cola-recept dat besloot, geef je de precieze receptuur nooit prijs. De receptuur van Coca Cola is één van ’s werelds best bewaarde geheimen. Met nieuws maken is het een beetje net zo: het resultaat telt. De receptuur is een creatief concept. Onze opdracht is om heel Nederland te laten spreken over uw verhaal.


Rumour around the brand

De ervaring leert dat veel ondernemers, ondernemingen, instellingen en organisaties zonder het te beseffen, op een vulkaan van informatie leven, waar interessante journalistieke verhalen in zitten. Het is onze kunst om deze verhalen uit deze ’vulkaan’ naar boven te halen en ze met een goede journalistieke vertaling in het nieuws te brengen. Zo ontstaat er ‘rumour around the brand’, wat een positief effect heeft op de ondernemer, de onderneming of de producten en diensten.

Timing is heel belangrijk: nieuws te vroeg lanceren werkt contraproductief. Maar te laat is ook niet goed. Ook de dag van de week of het moment van de dag kan er toe doen. Een maandag kan een betere dag zijn voor het lanceren van nieuws dan de vrijdag. Of een ochtend beter dan de avond. Naast creativiteit is timing een belangrijk ingrediënt.

En in het sterk veranderende medialandschap telt ook zwaar de keuze van distributievorm voor het nieuws. Afhankelijk van het soort nieuws, het product of de dienst, wordt de keuze samen met de klant bepaald: krant, radio, televisie? Of beter het nieuws verspreiden via een blog, een Tweet of Facebook? 

Voor ons geldt: persberichten zijn volgend. Niet leidend.